Amíg én alkotói válságomban sajnáltatom magam és a diétámat (nem, nem újévi fogadalom csak az új ruhatár beszerzésének árából inkább menő szakácskönyveket vennék) erőltetem, addig álljon itt egy pár gondolat a barátnőm fejéből. Ő egyébkén újságíró, de náluk azért mégsem jelenhet meg egy ilyen cikk meg amúgyis, mostanában kicsit munkamániás és szabadidejében is írnia kell. A többi agymenését egyébként a SocialDaily-n megtalálod, már ha azok a témák is érdekelnek. Persze te azért készíts továbbra is remek ételeket, cserébe megígérem, hogy mihamarabb összeszedem magam. Egyébként kívántam már boldog újévet? Persze, hogy nem! Úgyhogy nyilván azt is!
Jamie Oliver pillanatok alatt vált először a britek majd az egész világ kedvenc tévés szakácsává. Neve ma már intézmény, és amibe belefog, az arannyá válik. Fontos vérfrissítést hozott a főzőműsorok műfajába, és rengeteg ember ragadott miatta életében először serpenyőt. Lehet szeretni és utálni, hatása ettől még vitathatatlan, de miért működik ennyire?
Jamie Oliver valószínűleg a lehető legjobbkor került bele a főzőműsorok világába, és formálta át személyiségével az egész műfajt. Ő ugyanis nem az a tipikus tévés szakács, aki szépen áll a stúdiókonyha pultja mögött és unalmas frázisokban ismételgeti azt, hogy „egy csipetnyi só” meg „egy késhegynyi bors”, miközben a néző nem hogy éhes nem lesz, de még talán el is alszik. Jamie Oliver nem holmi lacibácsiként okít arra, hogyan kell rosszul julien-re vágni a répát, hanem odarángat a konyhapult mögé, hogy főzz vele, mert az nagyon jó dolog. Nem is csak jó, hanem egyszerű, természetes és nagyon-nagyon szórakoztató, pont mint maga Jamie.
A szakács személyisége is fontos, nem csak a recept
Ugyan a tévés szakács megjelenése és főként hiperaktív viselkedése sokaknak idegesítő lehet, mégis ez kellett ahhoz, hogy a főzőműsorok újra élvezhetővé váljanak. Amikor 1999-ben a BBC2-n debütált első sorozata, a The Naked Chef, nem véletlenül vált Jamie pillanatok alatt a britek új kedvencévé. A műsort átjárta a személyisége, és emiatt egy olyan lazaság és közvetlenség is, ami szokatlan volt a hasonló produkcióknál. Ugyanakkor a megjelenítés is új irányt mutatott, a sok közeli kép és ugráló kameramozgás sem volt addig jellemző a műfajra.
Jamie sikerének legfontosabb összetevőit a főzőműsorok gyorsan át is vették, mint egy jó receptet. Nem biztos, hogy ilyenek lennének ma Nigella, David Rocco, Anne Burell vagy éppen Gordon Ramsay sorozatai, ha nem erősödik meg Jamie miatt ez a friss irány, ami szinte teljesen kiszorította már a klasszikus receptdarálós stílust.
Valamit baromi jól csinál
Persze Jamie Oliver nem egy zseni, de nagyon jól ráérzett arra, hogy a főzést teljesen egyszerűen és az alapoktól kell magyarázni, és úgy, hogy azt az emberek ne gondolják valami elképesztően bonyolult dolognak, ami csak a tapasztalt nagymamák és a szuper séfek kiváltsága. Éppen ez volt a The Naked Chef koncepciója is, ami valójában a műsor címét is adta (nem, Jamie nem egy szál pöcsben főz benne). És ez az a koncepció, ami láthatóan a mai napig működik.
Jamie 17 könyvet adott ki és 25 sorozat készült a nevével, ami mellett még számos tévés produkcióban részt vett. Főzött a haverjaival, a feleségével, a gyerekeivel, az ő haverjaikkal, a szomszédaival, a mentoraival, hírességekkel, zenészekkel és szinte mindenkivel, akivel találkozott. Gasztroceleb lett, aki idővel egyre több területen kezdte kamatoztatni a népszerűségét. Először csak azt akarta elérni, hogy minél több ember elkezdjen főzni (Jamie’s Ministry of Food), aztán már a brit iskolai étkeztetésben hozott munkája nagymértékű változásokat (Feed Me Better kampány). Ugyanezt Amerikában is megpróbálta, kevesebb sikerrel (Jamie Oliver’s Food Revolution). Eközben például főzött többször az aktuális brit miniszterelnöknek, nyitott alapítványi étterem-iskolát Fifteen néven több nagyvárosban, és még arra is volt ideje, hogy elindítsa Jamie’s Italian étteremláncát, vagy éppen a Barbecoa-t. Gasztrocelebből így mára intézmény, márka és termék lett egyszerre.
Nem tud megállni, és nem tudjuk megunni
Jamie új műsorával és könyvével, a Save With Jamie-vel most éppen arra szeretne megtanítani minket, hogy takarékosabban főzzünk, és ugyan ő már milliomos, és életében többet ezzel nem kéne foglalkoznia, elhisszük neki, amit mond, és ez jó. Azért jó, mert megmaradt a hatása, hiába 38 éves, még mindig friss, és nem tud megállni. Lehet, hogy kicsit sok, hogy mindenhol ott van, hiszen az arcát látni fűszereken, boltok feliratain, könyvespolcokon, reklámokban, a tévében és az Instagramon is. De ezzel jár, ha valaki híresség, én nem fogom érte utálni. Minden sikerre van ítélve, amibe belefog, és lehet mondani, hogy kommersz, és nincsen benne semmi eredeti, meg csak gányol a konyhában, ha csak fele olyan rossz lenne egy hamburger bárhol Budapesten, mint az ő pop-up éttermében a Piccadilly-n, egy szebb világban élnénk.
Jamie nem akar több lenni önmagánál, nem mászik bele a csúcsgasztronómiába és mindig megtalálja azokat az újabb és újabb témákat, amelyek érdekelhetik a közönségét. Amíg nem válik erőltetetté, addig csak örülhetünk annak, hogy rengeteg embert meggyőzött arról, hogy főzni király dolog.
Szabó Kata
Kövesd a blogot a közösségi oldalakon is!